Da li želite da preuzmete Nedeljnik android aplikaciju?

DA | NE

Intervju

Mark Dekan, generalni direktor Ringier Axel Springer Media AG: Nemamo nikakvu nameru da prodajemo Blic

Srbija je važno tržište za nas i ovde poslujemo uspešno, kaže za Nedeljnik prvi čovek kompanije RAS
Piše Marko Prelević
Datum: 06/03/2019

Mark Dekan, generalni direktor Ringier Axel Springer Media AG: Nemamo nikakvu nameru da prodajemo Blic

Foto: RAS

Prošlog meseca navršilo se godinu dana od ubistva slovačkog novinara Jana Kucijaka i njegove verenice. Tim povodom, kompanija Ringier Axel Springer u Bratislavi je ove nedelje organizovala konferenciju o slobodi štampe, na kojoj je bilo reči o problemima (istraživačkog) novinarstva, njegovoj ulozi u demokratiji, ali i o tesnoj vezi biznisa i novinarstva.

O svemu tome, a posebno o glasinama da će RAS prodati Blic, o čemu je proteklih meseci brujala beogradska medijska čaršija, za Nedeljnik je govorio Mark Dekan, generalni direktor Ringier Axel Springer Media AG.

Jan Kucijak stradao je zbog istraživačkih tekstova na sajtu Aktuality.sk. Koliko se Slovačka promenila u poslednjih godinu dana? I da li se promenilo i novinarstvo?

Ta tragedija bila je šok za sve nas. Ona je na dramatičan način ilustrovala koliko rizična može da bude potraga za pravim, nezavisnim informacijama. Ona je dokazala i da svi mi u medijima moramo da podržimo i zaštitimo nezavisno novinarstvo. Organizovali smo se i okupili međunarodni tim istraživačkih novinara da bismo završili ono što je Jan započeo. To je zadatak medija: da donesu istinite, kvalitetne informacije svojim čitaocima, bez obzira na političke ili pritiske kriminalaca. Janov doprinos nije bio samo sjajan istraživački rad već, kao posledica tragedije, i podizanje svesti u javnosti o ulozi medija u demokratiji. Ovo je nesumnjivo uticalo na način na koji se mediji percipiraju, ali i na nas – pokazalo nam je koliko smo potrebni i kakvim se odgovornim poslom bavimo. Verujemo da je to uticalo i na percepciju medija u čitavom svetu.

Ubistvo Kucijaka šokiralo je svet, ali poslednji podaci pokazuju da je više od pedeset novinara stradalo samo prošle godine na zadacima. Čini se da će uvek biti ljudi koji su voljni da koriste nasilje protiv štampe. Kako im se suprotstaviti?

Verovatno ste u pravu: dok god postoje ljudi, kompanije ili organizacije koje rade protiv interesa drugih ljudi, koji kriju istinu ili njome manipulišu, biće i iskušenja da se mediji pritiskaju, čak i da se ide do tako tragičnih ekstrema kao što je ubistvo. Mi shvatamo svoju ulogu, svoju misiju, to koliko je naš posao važan za publiku i za društvo, razumemo koliko je ovaj posao težak i ponekad opasan, ali je naš izbor da budemo tu – kao izdavači i kao novinari. U svetu postoji solidarnost po ovom pitanju. Postoji zajednički stav da moramo da zaštitimo novinare i da nastavimo da radimo. Kao što je Janov slučaj pokazao, ako se ne predamo, i ako nastavimo, ljudi koji čine zločine će se uplašiti. Na kraju ćemo pobediti, iako je cena ponekad, kao kod Jana, ogromna.

U Bratislavi je održana Konferencija o slobodi štampe (Press Freedom Conference). Koje su bile njene glavne poruke?

Tema konferencije bila je kako osnažiti i ohrabriti novinare da nastave da kritikuju i da budu nezavisni. Želeli smo da se prisetimo Jana Kucijaka i njegove verenice Martine Kušnirove i da ohrabrimo evropske vlade, parlamente i izdavače da stvore okvirne uslove koji će pomoći novinarima da ostanu kritički nastrojeni i nezavisni. Želeli smo i da otvorimo pitanje ekonomskih resursa, koji su neophodni da se podrže novinari koji istražuju.

Kakva je uloga novinarstva u demokratiji?

Neograničen pristup istinitim i celokupnim informacijama je, skupa sa slobodom izraza, jedan od temelja demokratije. Nijedan politički ni društveni sistem ne može dobro da se razvije bez toga. Zato su slobodni i nezavisni mediji toliko važni, zato su od suštinskog značaja širom sveta. Informacija znači moć i novac, i ona je zato dugo bila privilegija vladara. Mediji su srušili taj sistem i pustili informacije u javnost, tako da ljudi mogu sami da donesu sud. Tako funkcioniše demokratija. Naš posao je da obezbedimo istinite, pouzdane, verodostojne informacije na osnovu kojih ljudi mogu da stvore svoju viziju realnosti, a da ne budu manipulisani niti prevareni. Jedan deo toga predstavlja i edukacija o medijskoj pismenosti – kako razlikovati i odvojiti lažne vesti, kako ne pasti na njih, kako odgovoriti na dezinformacije. Svet informacija, pravih i lažnih, evoluira, tako da i mi moramo da evoluiramo ako želimo da zaštitimo pozitivni deo tog sveta.

Sloboda štampe zavisi i od tržišta. Kako obezbediti ekonomsku stabilnost i isplativost za snažnu i nezavisnu štampu?

Mediji ne mogu da postoje bez finansiranja. Ovo je posebno važno za nezavisne medije i istraživačko novinarstvo, u kojem istraživanje, analiziranje, verifikacija može da traje mesecima, pa čak i godinama. Rezultati se ne vide odmah, ali finansiranje je neophodno tokom čitavog procesa. To je teško čak i za velike izdavače, a čini istraživanje pojedinačnih novinara skoro nemogućim. Slobodni i nezavisni mediji služe u najboljem interesu demokratije, svakog razumnog sistema i društva koje želi da se razvija i da postane još bolje. U interesu svakog je da se ekonomski podrži sloboda štampe.

Na Tviteru citirate Gija Verhofstada o opasnosti koju nacionalizam predstavlja za Evropu. Šta može da se uradi povodom jačanja nacionalizma i populizma na kontinentu?

Populizam i nacionalizam rađaju se i razvijaju kad god ima mnogo promena, bilo da su političke, ekonomske ili društvene, i kada te promene, kao što je slučaj u svetu, donose društvene potrese i neizvesnost. Ovo se dešava u mnogim evropskim zemljama. Ne treba samo da sedimo i da čekamo, jer nam istorija pokazuje da taj pasivni pristup ne pomaže. Naša uloga je da predstavimo stvarnost kakva jeste, da damo ljudima dovoljno pravih argumenata i činjenica kako bi mogli sami da prosude šta je to dobro ili loše za njihove nacije i zemlje.

U Srbiji već neko vreme kolaju glasine o tome da će Ringier Axel Springer prodati neki od svojih brendova u Srbiji. Ima li tu istine?

Nemamo nikakvu nameru da prodamo ništa u Srbiji. Srbija je važno tržište za nas i ovde poslujemo uspešno.

To znači da ste zadovoljni poslovanjem u Srbiji? Koji su vaši dugoročni i kratkoročni planovi?

Poslovni uspeh RAS u Srbiji stoji na čvrstim osnovama brenda Blic, koji je najrelevantniji list u Srbiji, dok je Blic.rs najposećeniji portal u ovom delu Evrope već deset godina. Od najvećeg značaja je što je Blic zadržao svoje uredničke vrednosti i što je danas, u najpozitivnijem smislu, drastično različit od svih velikih internet i štampanih medija u Srbiji. Veoma smo ponosni na to.

Ovi novinarski uspesi Blica predstavljaju i glavni razlog što je Blic toliko uspešan i na poslovnom polju. Ne mogu dovoljno da istaknem koliko su demokratiji danas neophodni odgovorni, slobodni i finansijski održivi mediji.

Sem medijskog biznisa, uspeli smo da razvijemo i granu RAS u e-trgovini, koju predvode sajtovi Nekretnine.rs, apsolutni tržišni lider u svom domenu, i MojAuto.rs, koji je na samom vrhu. Želimo da razvijamo biznis u ovom polju rastućeg srpskog tržišta. Sa profesionalnim menadžmentom i uredničkim timom koji imamo, nemamo sumnju da će u narednim godinama doći do isplative ekspanzije našeg poslovanja u Srbiji.

 

Intervju sa Markom Dekanom objavljen je u novom Nedeljniku, koji je na svim kioscima od četvrtka, 7. marta.

Digitalno izdanje dostupno je na Novinarnici



Ukupno komentara: 0



Sva polja su obavezna.