NAUKA I TEHNOLOGIJA

Fejsbuku je žao što se zbog njega osećate loše

Mark Zakerberg radi na pronalaženju uloge njegove kompanije u svetu
Datum: 20/01/2018

Fejsbuku je žao što se zbog njega osećate loše

Justin Sullivan/Getty Images

Fejsbuk je prošlog meseca objavio šokantno priznanje. Društveni mediji, navela je kompanija na svom blogu, mogu da učine da se osećate dobro ali ponekad mogu da učine i da se osećate loše.

Velika je stvar što je Fejsbuk iskoristio korporacijski blog da bi predstavio rezultate nezavisnog istraživanja koji pokazuju da njihov proizvod može ponekad da dovede do nižeg nivoa fizičkog i mentalnog blagostanja.

Post na blogu je u direktnom sukobu sa svrhom postojanja kompanije.

Zamislite na trenutak mesto Fejsbuka u okviru društvenih medija. Oni su najveća i najprofitabilnija kompanija za društvene medije.

Fejsbuk zavisi od ideje da su društveni mediji nova i permanentno dominantna sila u ljudskom postojanju.

Ali poslednjih godina ljudi su počeli da se pitaju da li društveni mediji, bilo na individualnom ili globalnom nivou, možda na negativan način menjaju društvo i psihologiju. Do pre godinu dana, Fejsbukov javni stav o njihovom proizvodu bio je očekivano pozitivan. Fejsbuk je, insistirao je Fejsbuk, očigledno dobar za svet.

Onda su se, međutim, pojavile zabrinutosti o dezinformacijama koje kruže društvenim mrežama i propagandnim kampanjama tokom nedavnih izbornih kampanja u Evropi ili Americi. Druga zabrinutost je kako Fejsbuk utiče na našu psihu i društvene veze - da li smo postali navučeni na "kratkoročne, dopaminom vođene fidbek krivulje“ koje "uništavaju sistem na kome počiva društvo", kako je rekao Čamat Paliapitija, jedan od nekoliko bivših direktora Fejsbuka koji su izražavali svoju zabrinutost.

Kompanija se pozvala na studiju objavljenu prošle godine u Američkom žurnalu epidemiologije i koju su sproveli istraživači koji nemaju veze sa Fejsbukom. Studija je pokazala da ljudi su koji kliknu više "lajkova“ i linkova od tipičnog Fejsbuk korisnika, u lošijem fizičkom i mentalnom stanju.

Druga studija - ona sprovedena u saradnji Fejsbuka i Roberta E. Krauta, profesora na Karnegi Melon univerzitetu u Pensilvaniji - imala je pozitivniji ton. Prema toj studiji, dubokoumnije i značajnije korišćenje Fejstubuka tako što se postavljaju komentari i učestvuje u četovima, poboljšava dobrostanje korisnika.

"Jednostavno postavljanje statusa nije dovoljno. Ljudi moraju da imaju interakciju u okviru svoje mreže", kako bi iskusili lične dobiti, navodi se u postu.

Fejsbuk tvrdi da je, ako se osećate loše zbog Fejsbuka, lek taj da ga koristite više.

Post je ukazao na nekoliko nedavnih i predstojećih promena za koje kompanija tvrdi da će podstaći aktivnije interakcije. Od tada, Fejsbuk je najavio veliku promenu u svom Njuz fidu (News Feed) koja će nagasak stavljati prijatelje i porodicu a ne na medije i brendove.

Mark Zakerberg, izvršni direktor Fejsbuka, proveo je veći deo prošle godine javno govoreći o novim društvenim ciljevima kompanije. Izvinio se i što je olako odbacio ideju da je Fejsbuk mogao da izmeni ishod američkih predsedničkih izbora.

Fejsbuk traži pozitivne stvari u ovim studijama. Ali, njihova spremnost da skrenu pažnju javnosti i na kritička istraživanja i njihovo obećanje da će ta istraživanja uzimati u obzir prilikom dizaniranja svojih proizvoda, moraju biti pozdravljeni kao novitet.

© The New York Times


Ukupno komentara: 0



Sva polja su obavezna.