SVET DANAS

Kako se biznis prilagođava posledicama Bregzita

Oslabljena ekonomija, neizvesnost u trgovini i skuplji uvoz
PITER S. GUDMAN
Datum: 10/01/2018

Kako se biznis prilagođava posledicama Bregzita

Profimedia

Britanija se rve sa još uvek nejasnim ekonomskim posledicama nerešenog izlaska iz Evropske unije. Za kompaniju "Nim's Fruit Crisps", jačina udarca meri se sve višom cenom ananasa.

"Nim's Fruit Crisps" suši voće za grickanje i služi ga kao čips od krompira u industrijskoj zoni istočno od Londona. Jedna od najprodavanijih varijanti sušenog voća je ananas iz Kostarike koji uvozi trgovinska kompanija iz Amsterdama.

Ananas se plaća u evrima. Otkad je Britanija odlučila da napusti Evropsku uniju - famozni Bregzit - britanska funta pala je skoro 14 odsto u odnosu na evro, te se strahuje da bi devalvacija valute mogla izazvati probleme u trgovini.

Kako bi kompenzovala gubitke koje ostvaruje pošto cena ananasa raste, osnivačica kompanije Nimiša Radža uvela je mašinu koja menja troje radnika u ručnom ljuštenju voća. "Negde sam morala da srežem troškove", ističe.

Ona po svoj prilici govori u ime svih Britanaca. Za 16 meseci od referenduma koji je pokrenuo Bregzit, britanska ekonomija oslabila je usled skupa neizvesnosti. Štedljivost je glavna mera kako predostrožnosti, tako i opstanka.

Pad funte uticao je na rast cena dobara od italijanskog maslinovog ulja do kineskih uređaja. Stopa inflacije dostigla je tri odsto u septembru, što je najbrži rast u poslednjih pet godina. Potrošačka korpa sve je praznija, a krediti rastu - kombinacija koja se skoro po pravilu ne završava dobro.

Britanija je sada jedna od najslabijih velikih svetskih ekonomija, dok Evropa, Azija i Severna Amerika ulivaju relativno stabilan rast.

Svetske banke suočavaju se sa predviđanjima da više neće moći da iz svojih londonskih kancelarija opslužuju potrošače širom kontinenta. Mnogi su već u potrazi za novim prostorom u finansijskim centrima na teritoriji EU.

Citigroup planira da trgovinsku delatnost prebaci u Frankfurt, dok ne dobije dozvolu za Francusku. Goldman Saks nedavno je takođe iznajmio prostor u Frankfurtu. U Zapadnom Midlendsu, industrijskom krugu Engleske koji obuhvata i Birmingem, direktan upliv stranih investicija blago je opao u godini nakon što je izglasan izlazak iz EU, prema podacima birmingemske Trgovinske komore.

Komora je krivicu svalila na "neizvesnost izazvanu ishodom referenduma" koja je uticala na "odlaganje investicionih odluka i planova, što je odjeknulo i u drugim oblastima Ujedinjenog Kraljevstva".

Predstavnici komore u potragu za novim investicijama idu i van okvira EU. Delegacija se nedavno vratila iz Turske. Komora se naročito fokusira na održavanje poslova sa članicama Komonvelta.

"Ovo je ponavljanje istorije, otvorena trgovina sa zemljama Komonvelta, umesto sa Evropom", kaže Džon Lemb, portparol komore. "Uveliko razmatramo tržišta u svetu posle Bregzita."

U birmingemskoj fabrici "KimberMills" pad funte podstakao je rast cene čelika koji kompanija uvozi iz Švedske, Češke i Italije, te je "KimberMills" bio primoran da podigne sopstvene cene kako bi poravnao troškove, ali se bez obzira na to radi na pronalaženju alternativnih snabdevača u Britaniji, pogotovo što bi Bregzit podrazumevao i porez na uvoz materijala.

"Uprkos svemu što se događa, britansko tržište pruža otpor", kaže Lari Džojs, direktor kompanije. "Nastavljamo da radimo."

Međutim, jednog popodneva u pabu u Vulverhemptonu, ljudi su čavrljali o tome kako su zabrinuti da je ekonomska realnost Bregzita mnogo drugačija.

"Bregzit je katastrofa", kaže Ričard Lojd (48), vlasnik lokalne građevinske firme. "Bacio je mnogo ljudi u neizvesnost. Kompanije definitivno odlažu ulaganja. Pažljivije su."

Za "Nim's Fruit Crisps", bregzitske varijable unapredile su britansku samodovoljnost. Kompanija koja je prethodno zavisila od dobavljača iz Belgije, sada je pronašla domaćeg snabdevača za sve voće i povrće osim ananasa. Danas ova kompanija kupuje jabuke, krastavce i druge namirnice od britanskih poljoprivrednika. Pad funte uticao je na cene proizvoda kompanije izvan Britanije, osnaživši izvoz sa druge strane, koji sada čini više od polovine ukupnih prihoda. "Nim" grickalice prodaju se u Nemačkoj, Francuskoj, Italiji, Indiji, Izraelu, a uskoro će ih biti i u Saudijskoj Arabiji.

"Shvatila sam da Evropa nije naše jedino tržište", kaže Nimiša Radža.

 

 


Ukupno komentara: 0



Sva polja su obavezna.