SVET DANAS

Reditelj filma "Šesto čulo" i "Split" snima novi triler: "Ovo je najteži film koji sam ikada snimio"

Njegov novi film "Glass" igra na slavu svog prethodnika, ostvarenja "Split" (2017), a predstavlja poslednji deo trilogije o superheroju koja je počela 2000. godine filmom "Unbreakable"
Piše: Sopan Deb / The New York Times International Report
Datum: 08/03/2019

Reditelj filma "Šesto čulo" i "Split" snima novi triler: "Ovo je najteži film koji sam ikada snimio"

Nakon neuspeha u drugim žanrovima, povratak trilerima; Tom Džejmison za Njujork tajms

Kada su M. Najta Šajamalana pitali šta je bio najveći obrt u njegovom životu, pažljivo je razmislio. Odgovor je, kaže Šajamalan čije je ime sinonim za obrte još od njegovog debija 1999. godine filmom "The Sixth Sense", vreme kada je snimao trilere koji su doveli do toga da ga Njuzvik 2002. godine nazove "novim Spilbergom".

"Sve što želim je da snimam trilere", kaže Šajamalan (48). Nakon što je godinama snimao drugu vrstu filmova, dodaje on, povratak onome što najviše voli doveo ga je do jednog zaključka: "Vau, sve što želim sam već imao."

Njegov novi film "Glass" igra na slavu svog prethodnika, ostvarenja "Split" (2017), a predstavlja poslednji deo trilogije o superheroju koja je počela 2000. godine filmom "Unbreakable".

Šajamalan, koji danas živi u Filadelfiji, kaže da ga je Dizni, koji je producirao "Unbreakable", podstakao da film ne promoviše kao ostvarenje zasnovano na stripu. "Unbreakable" je zaradio novac, ali nije dostigao veličinu filma "The Sixth Sense", niti je odjeknuo onako kako se Šajamalan nadao da hoće. Sa druge strane, ipak je uspeo da pridobije veliki broj fanova koje je Šajamalan ubrzo častio nastavkom "Split": horor trilerom u kojem glavnu ulogu tumači Džejms Mekavoj, a koji je – iako snimljen za samo devet miliona dolara budžeta – zaradio preko 278 miliona dolara.

"Glass" je, kaže Šajamalan, najteži film koji je ikada snimio. On nudi uvid u univerzum u kojem obitava "Unbreakable". Slede izvodi iz razgovora sa rediteljem.

 

Kada ste snimali "Unbreakable", tržište superherojskih filmova nije bilo onakvo kakvo je danas. Šta mislite o njihovoj trenutnoj popularnosti u Holivudu?

Bio sam srećan što sam među prvima uradio to i rekao: "Hajde da snimimo film inspirisan stripom, film o stripovima." I svi su govorili da je to veoma nerazvijeno tržište, da to nije mejnstrim materijal, da ljudi ne idu u bioskope da gledaju takve filmove. A sada su upravo takvi filmovi među najvećim hitovima. Razumem to. To je mitologija koja osnažuje. To su bogovi među nama.

 

Rođeni ste u Indiji, odrasli u duhu hinduizma, ali ste pohađali katoličku školu. Koliko ste spiritualni i koliko se to promenilo od filma "The Sixth Sense"?

Mislim da bih sebe najpre mogao da definišem kao vernika u smislu da sam – naročito posle tog filma – oduvek verovao u nešto. Samo ne bih mogao da to preciznije odredim.

 

Kada ste sa svojom porodicom i prijateljima, jeste li vi onaj koji zasmejava sve?

Da, ja sam dežurna luda. Jedino sam smrtno ozbiljan kada se govori o kinematografiji. Tada nisam nimalo zanimljiv. Ako želite da gledate lošu TV seriju, ne želite da to gledate sa mnom. Užasno ćete se provesti pošto ću ja sve vreme praviti grimase i komentarisati. Za mene je to oblik umetnosti. Kinematografiji treba odavati počast. O njoj se mora misliti na gotovo sakralni način.

 

O filmovima "The Visit" i "The Split" često se govorilo kao o "povratničkim" filmovima. Da li vas je to frustriralo?

Ne, na mom putovanju je nevažno šta će drugi reći o meni. Jednostavno ne sme da bude.

 

"Unbreakable" i "Split" nose drastično različiti duh. Kako ste uspeli da ih spojite za "Glass"?

Mislite o tome na ovaj način: duh kojim odiše "Unbreakable" u skladu je sa glavnim junakom filma Dejvida Dana (Brus Vilis), koji je introspektivan, potišten. A glavni junak filma "Split" je nasilan, jeziv, zabavan, čudan – i pun pretnji. Taj film nosi jedan veoma mračan, skoro horor vajb. "Glass" takođe predstavlja naslovnog junaka, gospodina Glassa (Semjuel L. Džekson). On je filozof koji igra šah. Tako da ton filma uvek odgovara glavnom liku.

 

Lik Džejmsa Mekavoja u filmovima "Split" i "Glass" kidnapuje tinejdžere i čak ih i jede. U kakvom mentalnom stanju morate biti da biste snimili nešto takvo?

Bio sam raspoložen da snimim šokantne stvari, one koje su u suprotnosti sa humorom.

To je smešno zato što imam utisak da je ono što sam želeo da postignem svojim filmovima prikladnije za današnje bioskope nego što je bilo 1999. godine.

Ja podržavam svoje likove. Zaista sam im posvećen.

Oni mogu da učine strašne stvari – ali uopšteno ih podržavam i saosećam sa tim odakle dolaze i zašto se ponašaju na određeni način.

 

Kada ste snimali "Split", jeste li imali na umu kako će se završiti "Glass"?

Jesam. Imao sam nekoliko ideja kojima sam se igrao, i generalnu zamisao gde će se naći, metaforički i konkretno rečeno, oštrica čitave priče. Poigravao sam se, rekoh, ali između trenutka kada sam završio "Split" i onog kada je on izašao nakon četiri meseca, u tom periodu sam pisao "Glass" i već sam imao pojedinosti na papiru. Ostalo mi je samo da izbrusim pojedinosti i zaokružim čitavu priču.

© 2019 The New York Times


Ukupno komentara: 0



Sva polja su obavezna.