SVET DANAS

Sa njima možete ono što ne možete sa Mona Lizom

Bračni par umetnika iz Australije, Gili i Mark Šatner, poređali su svoje drske bronzane skulpture čitavim gradom. Njihove antropomorfne statue - otmeni vajmarski ptičari, damski zečevi i druge divlje životinje - ostavljaju za sobom neizbrisive otiske dok ovaj par osvaja gradske pločnike.
Zakari Smol
Datum: 05/03/2019

Sa njima možete ono što ne možete sa Mona Lizom

Foto: Profimedia

Njujork su već pokorili psi, a ni zečevi i nosorozi nisu daleko. Bračni par umetnika iz Australije, Gili i Mark Šatner, poređali su svoje drske bronzane skulpture čitavim gradom. Njihove antropomorfne statue - otmeni vajmarski ptičari, damski zečevi i druge divlje životinje - ostavljaju za sobom neizbrisive otiske dok ovaj par osvaja gradske pločnike.

Šatnerovi su postali najplodniji stvaraoci javne umetnosti u istoriji grada, na žalost vodećih istoričara umetnosti.

"Ništa što smo dosad uradili nije bilo planirano", kaže Mark Šatner (57) iz svog umetničkog studija u Sidneju.

Za ovaj par koji se upoznao u Hongkongu, a venčao samo sedam dana kasnije na brdima Mont Everesta na hinduističkoj ceremoniji, improvizacija je nepresušna tema, od 2016. godine njih dvoje primili su osam narudžbina za ulice u Njujorku, od kojih je polovina bila namenjena javnom prostoru. To je dosad neviđeni tempo za grad čiji kulturni programi obično bivaju umotani u crvenu traku birokratije.

Poređenja radi, Kristu i Žan-Klod trebalo je 30 godina da dobiju odobrenje za "The Gates" u Central parku.

Gili i Mark planiraju da u avgustu prikažu svoj najambiciozniji projekat dosad, smešten u Rokfeler Plazi: deset "Skulptura za jednakost" uteloviće moćne žene, među kojima će se naći Bijonse i Anđelina Džoli. Šatnerovi kažu da je cilj ovog projekta da istakne rodnu neravnopravnost u gradskim javnim statuama od kojih je samo tri odsto žena.

Ovaj bračni par nije odmah po venčavanju 1990. počeo da stvara. Nakon što su neko vreme proveli u Singapuru i Njujorku, konačno su se skrasili u Sidneju gde su postali vikend slikari. Mark je radio u advertajzingu, imao dugu kosu i vozio "porše", a Gili je vodila svoju agenciju za grafički dizajn punih petnaest godina.

Veliki proboj dogodio se 2006. godine kada su postali finalisti za prestižnu australijsku nagradu Arčibald Prajz za njihov portret bivšeg olimpijskog plivača Džona Konradsa i njegovog psa.

Šatnerovi su sada umetnici sa punim radnim vremenom, a u njihovom studiju - u srcu sidnejskog kraja Aleksandrija - čiji su prihodi pet miliona dolara, zaposleno je još desetoro ljudi. Sa njima radi njihova ćerka Džesi (26) koja je fotografkinja, a njihov sin Ben (23) kompozitor je i muzičar. Iako se Šatnerovi i dalje bave slikanjem, najveći deo njihovog radnog vremena okupiraju bronzane skulpture. Njihove najpoznatije statue su "Dogman" i "Rabbitgirl", autobiografska dela koja predstavljaju njihove ličnosti.

Njih dvoje sebe definišu kao "popularne umetnike".

"Pravili smo užasne greške u prošlosti", kaže Gili (53). "Izgubili smo novac i izvukli pouku iz tog iskustva, ali smo znanje sticali i tako što smo isprobali mnogo stvari, a kada one ne idu kako treba, pokušavali smo da primenimo drugačiji pristup."

Mark kaže: "Želimo da stvaramo umetnost koja će ljudima izmamiti osmeh."

Mnogo je, međutim, onih koji su oštri kritičari Šatnerovih. Jedan cenjeni australijski umetnički kritičar, Džon Mekdonald, nazvao je skulpture koje pravi ovaj bračni par "neverovatno dosadnim" i "prevrtljivim". Umetnički kritičar Njujork magazina Džeri Solc nazvao je skulpturu "The Last Three" koja prikazuje ugrožene nosoroge "banalnom glupošću".

Često se previdi način na koji je ovaj australijski par osvojio Njujork izbegavanjem tradicionalnih čuvara javne umetnosti, kao što je neprofitna organizacija Javni umetnički fond. Pet narudžbina dobili su od javno-privatne organizacije BID koja nadgleda kvalitet poboljšanja života.

"Ova eksplozija umetnosti je, ako mene pitate, gomila smeća", kaže Mišel H. Bogart, profesor istorije umetnosti na Univerzitetu Stoni Bruk.

Malo je javnih umetničkih organizacija koje zapravo mogu sebi da priušte ono što poručuju. Troškovi su previsoki pošto gradske vlasti zahtevaju da umetnička dela budu otporna na vremenske neprilike, grafite i nesrećne slučajeve, odnosno izuzetno otporna. Skulptura "The Last Three" bračnog para Šatner koštala je 200.000 dolara.

"Želimo da u javni prostor unesemo srce, dušu i humanost", kaže Mark Šatner.

Jedan od njihovih zadovoljnih klijenata je privatna kompanija RXR Realty sa sedištem u Njujorku.

Majkl Ajsner, potpredsednik kompanije, kaže da je sa ovim bračnim parom "bilo apsolutno divno raditi", toliko da je kompanija odobrila još pet njihovih projekata u toku protekle godine.

"Njihova umetnost je prijateljska i angažovana", kaže Ajsner. "Možete da sednete i popijete kafu sa njihovim skulpturama. To ne možete sa Mona Lizom."

© 2019 The New York Times


Ukupno komentara: 0



Sva polja su obavezna.